LEDIG listar: Göteborgs 6 bästa klubbar

Ett nyårslöfte alla borde ha är att DANSA mera! Göteborg har flera riktigt grymma ställen där du kan släppa lös din inre Beyonce, Travolta eller Herrey. LEDIG listar de 6 bästa klubbarna där du kan svänga dina lurviga i helgen.

Pustervik

Bild: Pustervik.se

Ända sedan 20-talet har Pustervik varit en av de mest självklara pjäserna i Göteborgs kultur- och nöjesliv. Förutom att vara stadens i särklass bästa musikscen för stora som små akter så bjuder Pustervik alltid in till klubbar i toppklass. Vill du varva pingis med dans under den gigantiska discokulan? Kanske är poppiga och indiepräglade Klubb Instant mer din melodi? Eller föredrar du countrymayhem i form av Woody West? Oavsett vad så har Pustervik något för alla smaker!

Yaki-Da

Bild: yaki-da.se

”Inge snack, på Yaki, Yaki-Da” sjunger Hanna Järver i ”So Long” och visst är det så. För på Yaki blir det mindre snack och mer dansverkstad. Förutom att vara den kanske mest besjugna klubben i staden så är den troligen även den mest creddiga. Och det finns ju en solklar anledning till det. Två grymma dansgolv, en ljusslingeprydd terass samt en prisbelönad kaffebar utspritt på fyra våningar garanterar en bra kväll. Förutsatt att du inte startar en fight utanför som Lorentz. Då blir det schnip schnip!

P.s Ett hett tips är att gå dit på deras after work på fredagar. Mellan 17-22 kommer du undan det annars ganska saftiga inträdet samtidigt som de har halva priset i baren och serverar gratis pizza.

Hoki Moki

Bild: Hoki Moki @Facebook

Det har rått stora meningsskiljaktigheter hos göteborgarna sedan BD-fansens mecka, Jazzhuset, bytte namn och skepnad till Hoki Moki i september 2017. Vissa vägrar i ren och skär protest att sätta foten där igen medan andra hyllar det nya konceptet. Men om du tycker att temakvällar är skoj tror vi att Hoki Moki är stället för dig! Harry Potterklubb, ABBA-sing along, pyjamasparty, 90-talsnostalgi och Håkankvällar är bara några av de aftnar Hoki Moki bjussar på.

Nefertiti

Bild: Nefertiti @Facebook

Nefertiti, eller Nef, som den mer inbitna göteborgaren brukar säga. Här är det jazz, jazz och ännu mer jazz som gäller. Men även en del världsmusik, hip-hop, r´n b, soul, blues och elektronisk musik dunkar varmt i högtalarna. Nefertiti är generösa med livespelningar men lägger också stort krut på sin nattklubbsverksamhet. Här är stämningen avslappnad, dansant och det är ofta mycket folk.

Sing sing

Bild: Sing sing @Facebook

Vill du istället styra musiken helt själv? Kanske till och med framföra den? I så fall är Sing sing den ultimata scenen för dig. Sing sing dök upp som en ny rising star på Göteborgs nattlivshimmel förra hösten och har dragit mycket folk sedan dess. Det som skiljer Sing sing från andra karaeokebarer är att man som grupp kan boka separata rum och lajva superstjärna utan att behöva genomlida scenskräck eller orsaka skämskuddeeffekt på din publik. Den perfekta aktiviteten om du utan hämningar vill skriksjunga och fuldansa till dina favoritlåtar!

True Love

Bild: True Love @Facebook

En gång i månaden öppnar Auktionsverket Kulturarena på Tredje Lång upp för True Love, balladklubben som ger dig musikhistoriens bästa tryckarhits. Dessutom gästar alltid en hemlig artist för ett exklusivt liveframträdande. Nästa balladklubb går av stapeln i samarbete med Göteborg Film Festival och kommer därför tillägnas just filmens värld. Whittans ”I Will Always Love You” och allas vår Celine Dions ”My Heart Will Go On” känns väl GIVNA då, visst?

Bild: giphy.com

Så vad väntar ni på? Ut i klubblandet med er!

Text: Hanna Lööf

Kommentarer inaktiverade.