Sjung solo i gott sällskap på bio

Kristina och Karin Nylén.

Sing-along är som karaoke till en älskad film i kombination med maskerad – och göteborgarna verkar älska det.

Det är paus och foajén på den anrika biografen Bio Roy, nära Götaplatsen, fylls av uppsluppna människor som precis sjungit sig igenom halva filmen Sound of Music. Många besökare är utklädda i nunnekläder, både kvinnor och män. Syskonen Kristina och Karin Nylén kommer dagen till ära klädda som Rolfe och Liesl från filmen.

– Vi älskar sing-along! Vi har varit på flera olika, men Sound of Music är en klar favorit och texterna sitter som ett rinnande vatten. Det är en speciell känsla att vara delaktig i filmen tillsammans med alla andra i publiken.

I salongen finns erfarna sångare men också folk som annars helst sjunger i duschen. Det är lite som karaoke – man får hjälp av texten på bioduken och man vågar släppa loss. Stämningen är lättsam och lekfull, mycket tack vare tjejerna från Dansforum som Bio Roy samarbetar med. De agerar igångsättare och värmer upp kropp och röst med kul övningar och rörelser.

En helt annan dag är det lunchtid och lugnt och stilla på biografen. Dock är det lite av lugnet före stormen. Idag släpps nämligen biljetterna till en annan sing-along-föreställning: den nyare filmmusikalen The Greatest Showman. Intresset väntas bli stort, då filmen gjort stor succé. Denna dag står David Winsnes i kassan. Han är marknads- och programansvarig och en av dem som var med och startade upp sing-along på Bio Roy för ungefär fyra år sedan.

David Winsnes står i biljettkassan ibland

David skulle egentligen bli musikjournalist, men efter ett extrajobb på Bio Roy i samband med studierna på Göteborgs Universitet blev han kvar på biografen och trivs väldigt bra. Kanske var det lite skrivet i stjärnorna, då han redan som väldigt ung fick hoppa in och jobba extra med att sälja popcorn på den lokala biografen i Lysekil, där han växte upp.

– Min ingång i sing-along är att det är jäkligt trevliga visningar och att publiken är väldigt glad och då är jag glad, berättar David.

För annars, medger han, är inte musikal riktigt hans grej personligen, även om han gillar vissa musikaler såsom Fantasia och La La Land. Bio Roy vill nämligen vara känd som något mer än en biograf. Konkurrensen i branschen är tuff och då behöver de vara kreativa och erbjuda det där lilla extra.

– Det är viktigt för oss att involvera människor som går hit och på så sätt vara ett alternativ till SF, som är lite mer ”linjärt” – en liten låda som man går in och ut igenom – medan vi vill vara en mötesplats också.

Första gången de provade att ha en sing-along var via ett samarbete med Science Fiction Bokhandeln i Göteborg. Då visades en musikaldel ur serien Buffy the Vampire Slayer, vilket rimmade väl med bokhandelns kundkrets och det kom väldigt mycket folk. Det gav blodad tand och sedan dess har de visat ett antal sing-along-filmer: Sound of Music, Hair, Dirty Dancing, Grease, Mamma Mia med flera.

Sing-along-föreställningarna har en bred publik, men visst finns det olika typer av människor som lockas av olika sorters föreställningar. David berättar att vad gäller de klassiska musikalerna som Hair och Sound of Music är de flesta besökarna kvinnor från 35 år och uppåt. Några kommer själva och andra i grupp, ofta som en del av en ”tjejkväll”. Till The Rocky Horror Picture Show är det mycket kostymering och då kommer gärna HBTQ-publiken. De yngre lockas mer av Grease och The Greatest Showman.

– Förmodligen eftersom filmen är ny och fler yngre har fått en relation till den filmen.

Ja, framtiden ser onekligen ljus ut för sing-along-föreställningarna på Bio Roy. På deras facebooksida kan man se många entusiaster tipsa varandra och hänga på låset för att få tag på en biljett. Till våren är Hair och troligen också La La Land inplanerat och publikfavoriterna verkar aldrig kunna repriseras ofta nog.

David Winsnes vid ingången till biografen

Vill du också prova på sing-along?
Se kommande föreställningar på Bio Roys hemsida: www.bioroy.se eller se deras evenemang på facebook: www.facebook.com/bioroy

Text & bild: Cristina Santos

Se även Magasinet Ledigs egen spellista ”Musikalfavoriter” på Spotify