Sju tecknade filmer med livslärdomar för alla åldrar.

Bild: Disneyfigurer
Disney har flera inspirerande tecknade filmer.
Ok, tecknad film kan verka barnsligt men faktum är att när vi väl börjar kolla på dem inser vi snart att vi blivit klokare i livet. Dessutom är många sagor metaforer till vår egna värld. Här nedan listar LEDIG sju filmer där även vuxna lär sig något viktigt om livet.

1. ”Råttatouille”

Råttan Remy, vill bli kock men matlagning är ju inget som råttor ska hålla på med. En tydlig metafor till dagens samhälle där det jämnt och ständigt anses si och så om vem som kan bli eller inte kan bli något. Hur som helst, stereotyperna om råttor stoppar inte Remy från att följa sin dröm. Kan en råtta bli en kock, kan även du bli fotbollsproffs, artist eller vad det nu är du drömmer om.

2. ”Sagan om Desperaux”

Inne på lite samma tema som ovanstående film. Vi möter Desperaux, en liten mus men med stora drömmar. Lite för stora för en mus enligt hans lärare, föräldrar och övriga möss i samhället han bor i. Han är inte rädd som möss bör vara. Desperaux är modig till skillnad från de andra mössen och det gör honom annorlunda. Denna melodiska film lär oss att oavsett hur liten du är och vem du är så kan du ändå bli något stort, så stort som en hjälte, bara vi vågar drömma.

3. ”Shrek”

Ingen har väl undkommit utseendefixeringen i samhället, inte ens träsktrollet Shrek. Om du någonsin tyckt att du är ful så är detta filmen för dig. Shrek ger sig tillsammans med den pratglade och lojale åsnan ut för att leta upp en prinsessa. Många är rädda för Shrek enbart för hans utseende men det visar sig att han har ett stort hjärta och både hans omgivning och vi lär oss att utseende inte är allt, det är insidan som räknas.

4. ”Ice age

Filmen börjar med att ett människobarn försvinner och hamnar i händerna på mammuten Manny, sengångaren Sid och tigern Diego. Till allas förvåning äter de inte upp barnet, de ger sig ut på en färd att återlämna bebisen till dess familj. På vägen växer en vänskap fram, en vänskap som lär vi oss att oavsett olika bakgrund kan vi finna likheter och knyta vänskapsband.

5. ”Coco”

En berättelse om att följa sina drömmar och bli accepterad av sin familj. Miguel är en liten pojke som älskar musik men det är just musiken som är bannlyst av hans familj. Han är fast besluten att bevisa för sin familj att musik inte är illa och under äventyrets gång lär sig Miguel att målet inte är det viktigaste. Ibland är vägen dit lika viktig så vi bör inte glömma våra nära och kära.

6. ”Zootopia”

Kaninen Judy är polis men får på grund av sin storlek inte många uppdrag. Hon misslyckas gång på gång men försöker alltid och gör sitt bästa. Precis som henne bör vi åtminstone försöka innan vi ger upp. Misslyckanden ger oss bara ett tillfälle att prova igen, starkare!

7. ”Kung Fu Panda”

En klumpig panda utan stor erfarenhet lyckas bli en av de fem stora kung fu-mästarna i Kina. Detta möter motstånd och massa hat men han lär sig, precis som vi tittare lär oss, att vad andra tycker och tänker inte är det viktiga det är vad du tycker och tror om dig själv som spelar roll.

Text: Nina Muossa / Bild: Unsplash.com

Kommentarer inaktiverade.