Ofrivillig ensamhet: när frihet känns som fångenskap

Att ledighet skulle vara något tungt låter kanske konstigt. Men fritid för den som befinner sig i ofrivillig ensamhet kan kännas svår att hantera. Trots att ofrivillig ensamhet är vanligt och kan drabba vem som helst, upplevs det ofta skamligt och svårt att prata om. Att bryta ett stigma kräver kunskap, därför undersöker vi fenomenet ofrivillig ensamhet och söker svar på frågorna: kan man ta sig ur den och i så fall – hur?

Den brittiska författaren Olivia Laing delger i sin bok Den ensamma staden hur hon hanterade sin ofrivilliga ensamhet med hjälp av djupdykningar i konsthistorien. Genom att utforska konstnärers många gestaltningar av ensamhet, inser Laing att känslan inte bör ses som ett personligt misslyckande, utan snarare som en del i upplevelsen av att vara människa.

Ensamhet, en social sjukdom?
Ofrivillig ensamhet kallas ibland för vår tids nya folksjukdom. Detta sedan forskning visat att tillståndet kan orsaka både fysiskt och psykiskt lidande, som i sin tur riskerar att kraftigt försämra den drabbades livskvalité och i extrema fall även förkorta livslängden.

I SVT-dokumentären The Swedish Theory of Love från 2015, diskuterar sociologen Zygmunt Bauman hur vårt individfokuserade samhälle kan visa sig ha negativ inverkan på mellanmänskligt relationsskapande.

– Människor som tränas till att bli självständiga individualister berövas på förmågan att interagera meningsfullt med andra människor. Vid självständighetens ände finns inte lycka, utan bara tomhet, meningslöshet och djup tristess.

Zygmunt Bauman

Undersökningen Den svenska ensamheten utförd av SOM-institutetvisar vidare att mellan en halv och en miljon svenskar kan betraktas som socialt ensamma. Den visar även att dessa människor i ökad grad upplever världen som hotfull, att de ofta är mycket självkritiska och tenderar att känna sig mindre förtjänta av kärlek.

Vi tror ibland att vi vill försvinna, när allt vi vill är att bli funna.

– Okänd

EASE – att bryta ensamheten
Den amerikanske socialpsykologen John T. Cacioppo har utvecklat EASE, en plan som ska hjälpa människor ur ofrivillig ensamhet. EASE, som är en akronym, bygger på följande fyra steg:

1. Extend yourself  Börja ta initiativ till kontakt, genom exempelvis spontana hälsningar och småprat.
  2. Action plan  Sök sammanhang där du kan hitta likasinnade, till exempel genom någon aktivitet.
  3. Selection  Investera tid och omsorg i några väl valda relationer, det räcker långt.
  4. Expect the best Jobba på att inta attityden att andra människor vill dig väl.

Inte ensam om ensamhet
Du förtjänar att må bra. Här följer därför några praktiska tips på saker du kan göra om du känner att du saknar socialt umgänge, inspirerat av EASE.

• Utmana din inställning till dig själv
Försök jobba bort negativa tankar. Att förstå din situation och dina känslor är ett viktigt första steg. Släpp pressen av att försöka skapa ett dynamiskt kompisgäng á la Sex and The City, gör något för dig.

• Pröva något nytt
En bokcirkel, körsång, yoga eller kreativt skrivande? Möjligheterna är många. Pusha dig själv att delta i någon aktivitet där du omges av andra människor så känner du dig mindre ensam.

• Gör något som känns meningsfullt
En aktivitet där du hjälper andra, kan utöver nya bekantskaper även ge dig en känsla av inre tillfredställelse. Volontärarbetare behövs alltid i alla möjliga olika sammanhang. Festivaler, loppisar, folkkök m. m. Kolla med lokala evenemangsanordnare och leta bland facebookgrupper.

Testa en kompisapp
Appar som Vissla och GoFriendly matchar ihop dig med andra som också söker nya vänner. Det kan vara värt ett försök!

• Nå ut
Dela din historia. Det behöver inte vara ansikte mot ansikte om det känns obekvämt. Starta en blogg, skriv en insändare, teckna en serie eller vad du känner dig bekväm med. Sannolikt känner fler igen sig i det du går igenom.

Sök professionell hjälp
Om du inte tar dig ur ensamheten på egen hand, eller om du känner dig isolerad även i sällskap med andra, då kan det vara bra att söka professionell hjälp för att komma vidare.

Och du, kom ihåg: Vänner kommer och går. Du förtjänar kärlek, och du är absolut inte ensam om att känna dig ensam!

Text: Maja Grandell / Bilder: unsplash.com

Källor:
Brülde, B., & Fors, F. (2015). Den svenska ensamheten: Om hur olika former av ensamhet påverkar vårt välbefinnande. I: Annika Bergström, Bengt Johansson, Henrik Oscarsson & Maria Oskarson (red). Göteborgs universitet: SOM-institutet.

Laing, O. (2016). The lonely city: Adventures in the art of being alone. Macmillan.

Kommentarer inaktiverade.